Vertrekkende en blijvende werknemers begeleiden na een reorganisatie

Een reorganisatie heeft grote impact op de mentale gezondheid van jouw werknemers. Eens de geruchtenmolen draait, staat iedereen vol spanning af te wachten. Als werkgever of leidinggevende sta je wat dichter bij de feiten. Hoe betrek je hen in het proces? Hoe houd je hen gemotiveerd? En hoe zorg je ervoor dat hun zelfvertrouwen geen te grote deuk krijgt?

Hoe beperk je de negatieve effecten van een reorganisatie op je medewerkers?

Tijdens een reorganisatie – van welke grootorde ook – neemt de betrokkenheid en tevredenheid van je medewerkers een duik. Daar zijn verschillende, grondige redenen voor.

  • Ze zijn bang voor een mogelijk ontslag
  • Ze vrezen dat de werkdruk verhoogt
  • De sociale orde wordt verstoord.

Een lange, slopende reorganisatie weegt door op de mentale weerbaarheid van je mensen. Hou hen niet te lang in onzekerheid. Dat bespaart een hoop stress om opnieuw aan de slag te gaan. Je zorgt daardoor ook voor grotere motivatie bij wie wél blijft.

Reorganisaties zijn er in verschillende vormen;

  • Faillissementen of sluitingen
  • Overnames of fusies
  • Interne reorganisaties
  • Pure reorganisatie; herverdeling van werk, herstructurering,…
  • Inkrimping; wegwerken van functies, structuren, kostenposten,…
  • Uitbreiding; nieuwe activiteiten, nieuwe mensen,…
  • Verhuis naar een nieuwe locatie in binnen- of buitenland.

Hoe bewaar je het werkgeluk van de blijvers tijdens en na de reorganisatie?

De medewerkers die blijven, hebben nood aan bevestiging over hun jobzekerheid. Ze moeten er ook in geloven. We delen enkele tips om de gevolgen te beperken.

1. Laat hen participeren in de strategie

Betrek je medewerkers bij de reorganisatie – zo zien ze er sneller de noodzaak van in. Begrijpen ze de strategie, en kunnen ze zelf invulling geven aan hun toekomstige rol en hun verdere loopbaan, dan blijven ze gemotiveerd. Het geeft hen mogelijk ook een boost om nieuwe kansen aan te grijpen.

Ontdek ook hoe je interne mobiliteit stimuleert.

2. Luister naar de frustraties

Medewerkers worden gedemotiveerd, gefrustreerd en zelfs opstandig door een reorganisatie. Breng daar begrip voor op en neem hen die ontgoochelde houding niet kwalijk. Neem daarin het voortouw.

3. Blijf open en transparant

Wil je slechte sfeer vermijden? Geef bij elke stap voldoende informatie aan je medewerkers. Hoe meer ze weten, hoe minder de geruchtenmolen draait. Communiceer je snel en duidelijk, dan is zo’n reorganisatie minder uitputtend. Neem ook de tijd voor individuele gesprekken en luister naar de bekommernissen.

4. Kanaliseer de werkdruk

Na een reorganisatie moeten mensen wennen aan een nieuwe of uitgebreidere functie. Verhoogde werkdruk brengt onduidelijkheid met zich mee. Ondersteun je medewerkers en signaleer tijdig als je merkt dat de druk te groot wordt. Begeleid hen voldoende bij die overgang; ondersteun hen met coaching en training om hun zelfvertrouwen en enthousiasme een boost te geven.

Begeleid vertrekkers na hun ontslag

Na een reorganisatie zie je als bedrijfsleider of HR-manager niet graag mensen vertrekken, maar soms kan het niet anders. Stuur die (ex-)werknemers als ambassadeur de arbeidsmarkt op, en toon begrip voor de mentale gevolgen door positieve begeleiding te bieden.

1. Toon begrip

Sommige mensen worden na 20 of zelfs 30 jaar plots in het diepe gegooid. Dat heeft weerslag op hun zelfzekerheid. Begrijp hoe ingrijpend deze gebeurtenis voor hen is en luister naar bezorgdheden.

2. Open de deur naar nieuwe kansen

Anderen voelen zich herboren als ze toch van job veranderen. Een herstructurering legt ook nieuwe kansen bloot – nieuwe richtingen, opleidingen om te volgen, beginnen als zelfstandig ondernemer,… Met onderbouwde begeleiding geef je jouw ex-medewerkers een duwtje in de rug.

3. Voorzie gefaseerde begeleiding

Vertrekkende medewerkers begeleiden verloopt in 3 fasen:

  • Ontslagverwerking door een combinatie van diepgaande gesprekken, herkadering en opdrachten
  • Het jobdoel bepalen op basis van studies, ervaring, passies, privésituatie,…
  • Het jobdoel nastreven aan de hand van training en opleiding,…

Die begeleiding is nodig om de negatieve gevolgen op de mentale gezondheid van ontslagen werknemers af te remmen. Motivatie en zelfvertrouwen terugwinnen zijn de belangrijkste elementen van een geslaagd outplacement. Bij Ascento worden jouw medewerkers opgevangen door een allround partner.

Ontdek ReDiscover.