Je eerste weken in een nieuwe job: je wilt het goed doen, je wilt vooruit. Het gevaar bestaat dat je net door te hard je best te willen doen en je te willen bewijzen fouten maakt. Ontdek welke vergissingen vaak gemaakt worden door nieuwe werknemers in hun beginperiode en zorg dat jij slimmer bent.

Veelvoorkomende struikelblokken in de eerste periode:

  • Op dezelfde manier voortdoen
    Je vertrouwt te veel op wat je al kent. Voor een nieuwe baan kunnen nieuwe vaardigheden nodig zijn. Soms moet je je gewoontes en automatismen bijsturen.
     
  • Te snel gaan
    Je hebt het gevoel dat je iets moet doen. Je wilt te vroeg tonen wat je waard bent en te snel je stempel op de organisatie drukken. Zo riskeer je meer fouten te maken of je collega’s en medewerkers tegen jou in het harnas te jagen.
     
  • Onrealistische verwachtingen
    Heb je geen haalbare doelstellingen? Ook al werk je heel hard, je zal geen enkele voldoening uit je werk halen. Bovendien zal je niet aan de verwachtingen van je baas en/of collega’s voldoen.
     
  • Te veel willen doen
    Je doet alles tegelijkertijd en neemt meerdere initiatieven in de hoop dat er minstens één succesvol zal zijn. Een goede tip: concentreer je op en haalbaar strategisch succes.
     
  • Dé oplossing voorstellen
    Je interpreteert een probleem op jouw manier en stelt vervolgens een oplossing voor op basis van verschillende veronderstellingen en ervaringen in vorige jobs. Je woorden zullen weinig effect hebben als je al vanaf je eerste werkdag “duidelijke fouten” aanwijst en oplossingen voorstelt die voortkomen uit situaties of methodes op je vroegere werkplek. Wacht tot je een overzicht hebt van alle elementen en tot de relatie met je medewerkers en verantwoordelijken voldoende duidelijk is. Vraag advies aan je medewerkers en vraag hun steun voor een alternatieve aanpak.
     
  • Verkeerde lessen trekken
    Je besteedt te veel tijd aan het leren kennen van de technische aspecten van je werk en het bedrijf. Zo verlies je de bedrijfscultuur, de waarden en de visie uit het oog
     
  • Horizontale relaties verwaarlozen
    Je besteedt te veel tijd aan de relatie met je verantwoordelijke, en niet genoeg aan de relatie met je collega’s. Nochtans zijn zij net belangrijk om je “thuis” te laten voelen in deze nieuwe werksituatie. Bovendien moet je op hen kunnen rekenen wanneer je iets wilt veranderen.

Tagging: Outplacement, Rekrutering