Mobilisering over de grenzen heen

maandag 21 november 2016

In april 2014 sluit de Philip Morris-sigarettenfabriek in Bergen op Zoom de deuren. 1169 mensen – hoog- en laaggeschoolden met veel anciënniteit – staan op straat. Onze opdracht? De twintig Belgische medewerkers begeleiden naar een job in België. Uiteindelijk vinden maar liefst 91 werknemers (Belgen én Nederlanders) een vaste job in de provincie Antwerpen – onder andere bij farmaceutische bedrijven Pfizer en Janssen Pharmaceutica. Een uniek verhaal over vertrouwen, mobilisering en samenwerking over de landsgrenzen heen.

Onbekend is onbemind: neem twijfels weg

Belgen zijn gesloten, betalen veel belastingen, praten raar en zijn ver weg. Toch? Ascento wees alle vooroordelen de deur tijdens de Philip Morris’ marktdagen of jobbeurzen. We zetten de pluspunten van een job in België in de verf met infosessies, FAQ-flyers, het opleidingsaanbod van de VDAB, voorbeelden van boeiende Belgische bedrijven. En natuurlijk: chocolade. Resultaat? 120 medewerkers tekenden voor begeleiding naar de Belgische markt. Met een hertewerkstellingscijfer van 76% als gevolg. 

 

Mobilisering volgens het Triade-model: stimuleer

Uitdaging nummer twee? Mensen mobiliseren. Daarvoor steunt Ascento op het Triade-model. Dat benoemt drie factoren die leiden tot gedragsverandering: motivatie, capaciteit en gelegenheid.

  • motivatie: overtuig. Ascento verhoogde het vertrouwen in de Belgische markt door correcte voorlichting – bijvoorbeeld over sociaaljuridische verschillen.
     
  • capaciteit: laat mensen hun talenten vinden. Dat deden we met workshops, groepssessies, persoonlijke coachinggesprekken, … Zo ontdekten werknemers hun sterktes, leerden ze een krachtig cv opstellen en een persoonlijk actieplan maken.
     
  • gelegenheid: verlaag de drempel. Ascento coachte de medewerkers inhouse. Anderzijds gingen we in dialoog met Belgische bedrijven – om ook hen aan boord te krijgen. We brachten interessante jobs letterlijk naar Philip Morris toe. Want zo’n veertig Belgische organisaties kwamen zich voorstellen tijdens hun jobbeurzen. Ook interimkantoren stapten mee in het verhaal.


Kennisdeling en samenwerking

Het geheime ingrediënt van deze geslaagde case? Samenwerking. Met Philip Morris en zijn medewerkers. Met Belgische bedrijven en interimkantoren. En zelfs met de drie andere outplacementkantoren die werden aangesteld.


"De kracht van Ascento lag voornamelijk in het grote netwerk van werkgevers in België, het doortastende handelen met gevoel voor de specifieke kernbehoefte van iedere kandidaat én in de creativiteit die telkens werd ingezet om nieuwe uitdagingen van oplossingen te voorzien. Kortom, Ascento was een zeer waardevolle businesspartner." aldus Frits Galle, voormalig EU Reginal HR Project Manager bij Philip Morris


Ascento en outplacement

Ascento zweert bij een duurzame totaalaanpak tijdens outplacementbegeleiding. 
Meer weten over outplacement of zelf begeleiding nodig? Klik hier of neem contact op met Ascento.