Fopas en Ascento schotelen Axa menu voor om talenten te ontwikkelen

dinsdag 21 oktober 2014

Wat is er nodig om medewerkers van Building & Facilities blijvend inzetbaar te houden in een snel evoluerende werkomgeving? Dat was de vraag die het Axa Learning Center stelde aan Fopas, het fonds dat opleidingen verzorgt voor de verzekeringssector. Fopas schakelde Ascento in om Axa samen een geschikt menu voor te stellen.

‘Plat de résistance’

Directeur Sophie Lijnen van Fopas:

“Het gaat om een kleine 250 mensen die gebouwen onderhouden, autocontracten beheren, archieven, post en stocks verzorgen, of werken in onthaal of restaurant. De eerste vraag was welke competenties die mensen vandaag vooral nodig hebben. Om ze dat zelf te laten ontdekken, hebben we Axa een menu voorgesteld. Een beeld dat mooi aansluit bij de leefwereld van sommige van die medewerkers.”

Ascento verzorgde het hele traject, van het aperitief tot en met het dessertenbuffet. Het aperitief bestond uit een kick-off meeting om het project voor te stellen aan de medewerkers en hen te motiveren om in te stappen. Tijdens het hoofdgerecht werkten we gedurende een tweedaagse training in kleine groepen rond ieder zijn drijfveren, sterktes en ontwikkelingspunten. Onze consultants zorgden ervoor dat op het einde van de opleiding iedere deelnemer een individueel ontwikkelingsplan had. Nadien verzorgde Ascento binnen het dessertenbuffet ook enkele trainingen in basisvaardigheden als resultaat van de actieplannen.

Bij de pousse-café bleken de medewerkers heel tevreden over het traject dat ze gevolgd hadden. Vooral omdat ze vanuit de vraag ‘wat wil ik?’ de stap gezet hadden naar minder voor de hand liggende keuzes. Hr-consultant Jessica De Neuville van Ascento Brussel: “Dat was de belangrijkste doelstelling van het project: die mensen weer in beweging krijgen. Ook de Axa-directie was aangenaam verrast door de motivatieboost waar het project voor gezorgd had: extra motivatie om competenties te blijven ontwikkelen.”