Ascento zet 289 opel-medewerkers al na 3 maanden opnieuw aan het werk

zaterdag 13 juni 2015

HR-dienstverlener Ascento, uitgekozen door autofabrikant Opel om het outplacementtraject van haar medewerkers in de leeftijdcategorie tot 45 jaar te verzorgen, heeft na 3 maanden al de helft van haar vooropgestelde doelen behaald. Van de 599 deelnemers aan het outplacementprogramma hebben er 289 reeds een nieuwe job gevonden.

Nieuwe job voor ontslagen Opel-medewerkers

Bij de kick-off op 25 juni 2010 waren er 695 deelnemers aanwezig. 599 Opel-medewerkers schreven zich in als werkzoekend. In september hebben 289 van hen onder begeleiding van Ascento-medewerkers een nieuwe baan gevonden. 161 deelnemers hebben zich toen ook geregistreerd voor een opleiding, waarvan 13,3% nu een knelpuntberoep uitoefent. Dit betekent een resultaat van 50% na 3 maanden begeleiding.

Product Manager Outplacement Dirk Goethals reageert:

“Deze mooie resultaten hebben we te danken aan de intensieve begeleiding door onze medewerkers die de ontslagen Opelmedewerkers een snelle start wilden geven. Daarnaast hebben we de focus steeds gelegd op tewerkstellingsresultaten en hebben we uitstekend kunnen samenwerken met de VDAB en het sectorfonds FTMA. Verschillende bedrijven, zoals Atlas Copco, Umicore, NMBS, G4S en Van Hool, toonden zich geïnteresseerd, waardoor we toch wel kunnen spreken van een vliegende start.”

Nieuwe uitdaging voor sterke profielen

Ascento bracht ook de interessante eigenschappen van de Opel-medewerkers in kaart. Dit hielp hen om de meest geschikte job voor hen te vinden.

Opel-medewerkers:

  • zijn toegewijd om een bepaald resultaat te behalen;
  • hebben aandacht voor de analyse van fouten en verklaringen en geven suggesties;
  • zijn flexibel naar jobinhoud (jobrotatie) en tijd (meerdere shiften);
  • zijn positief nieuwsgierig en leergericht;
  • hebben aandacht voor veiligheid.

Dat het outplacement-programma focust op duurzaamheid blijkt uit deze cijfers: 31% van de mensen die opnieuw een baan vonden, kreeg een contract van onbepaalde duur, 18% tekende een contract van bepaalde duur. Bijna 32% van de werkzoekenden ging als interim aan de slag, 9% van deze contracten wordt vast. De Opel-lonen zijn marktconform want 36% van de mensen verdient in zijn nieuwe job evenveel als bij Opel. 57% verdient minder en 7% zelfs meer. De meeste mensen kiezen dan ook opnieuw voor de autosector: 20% van de Opelmedewerkers ging opnieuw in de automotive sector aan de slag. Op de tweede plaats komt de metaalsector met 9%, gevolgd door de chemie (5%) en logistiek (4%). De bouwsector sluit de top 5 af met 3%.

Coaching van werkenden

Een recent onderzoek door VDAB toont aan dat een op vier van de werklozen die een baan vonden, na 6 maanden terug werkloos is, na 2 jaar loopt dit aantal op tot ongeveer de helft Om tewerkstelling te consolideren heeft t-groep (Ascento) een belangrijk begeleidingsaanbod opgesteld voor ontslagen Opel-werknemers die reeds bij de opstart aan het werk waren. 8% volgt een individueel coachingstraject zowel per telefoon als face to face ‘s avonds en in het weekend. Ook zijn er groepssessies voorzien.

Dirk Goethals vult aan:

“Wij ondersteunen deelnemers in hun beslissingsproces, bij het integreren in de nieuwe werksituatie en bij het zoeken naar een nieuwe oplossing. Een contract hebben is voor ons geen eindresultaat, wel een duurzaam werkresultaat en empowerment van iedere deelnemer”.

Ascento verzorgde eerder de outplacement-activiteiten voor onder andere Renault, Ford Genk, Volkswagen Vorst en Sabena.